Onsdag 7/4-2010

Skulle ridit idag egentligen men nu blir det inte så för det är massa saker som har hänt. Haha.. Men jag tänkte skriva om hur jag rider fram mina hästar på tävlingsdagen.

Jag försöker alltid börja med att gå/skritta fram i ca 15 minuter och sen börjar jag trava, jag kräver först ingenting utav hästarna utan dom får gå lite som dom själva vill. Jag rider då nästan bara rakt fram och kanske lägger någon volt, jag sitter aldrig och trimmar på saker hästen inte klarar hemma för jag anser att det gör man inte på tävlingsdagen, sen börjar jag lägga lite volter och gör igångsättningar och avsaktningar för att verkligen se till att hästen lyssnar både fram och tillbaka. Sen när jag känner att hästen är varm så skrittar jag och kanske travar lite tills jag får gå in på framhoppningen. Där börjar jag galoppera och då är det nästan bara galopp framåt och kanske någon liten volt eller nått sånt. Sen skrittar jag lite igen efter galoppen, sen börjar jag trava och hoppar lilla en gång i varje varv i trav och en gång i varje varv i galopp. Sen sänker jag ner räcket till typ 20 cm lägre än vad jag ska hoppa och hoppar det typ 2 gånger, sen höjer jag upp till det jag ska hoppa och hoppar räcket 1 gång på den höjden jag ska tävla, står hästen imot lite eller inte riktigt lyssnar så hoppar jag det två gånger. Sen efter det så brukar jag sänka oxer till typ 10 cm lägre än vad jag ska hoppa, så hoppar jag den 1 gång om det känns bra och 2 om det känns sådär. Sen skrittar jag en stund och sen tar jag oftast oxern en gång till precis innan jag ska gå bort och göra mig berädd för att gå in på banan och sen skrittar jag bort till där banan är =)

Hur rider ni fram era hästar inför tävling? =)


Era Kommentarer

Lämna ditt spår här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0