Hur jag rider mina hästar :)

Eftersom jag fortfarande har två hästar som måste upp mer i muskulaturen försöker jag rida så varierande ridning som möjligt. Självklart beror hela min ridning på väder, underlag m.m. Men nu under vintern när det har varit så mycket snö så har det funkat rätt bra. Mina hästar går oftast kortare men fler pass i veckan.

När jag rider mina hästar oavsett vad jag ska göra börjar jag alltid med att skritta fram dom i ca 10-15 minuter beroende på hur länge jag ska rida. Efter det börjar jag alltid att jogga dom på lite längre tyglar då dom får gå mer i en avslappnad form och bara jogga sig varma i kroppen. När jag har gjort det så brukar jag oftast även galoppera på lite längre tyglar. Sen när jag har galopperat brukar jag oftast självklart skritta lite men sen börjar jag med travarbetet på mer "allvar" då ska dom gå i lite högre form och ställa igenom sig i sidorna och först då brukar jag börja rida på volter och flytta undan dom i skänkelvikningar/öppnor. När jag gör skänkelvikningarna försöker jag alltid lägga dom på lite olika ställen för att hästarna inte ska "vänja" sig att där går jag vänster och där höger. Oftast rider jag även mycket skänkelvikningar i sicksack över medellinjen :). Sen börjar galopparbetet på allvar också. Även då är det mer högre form och volter och så vidare . Treneke har precis börjat med skänkelvikningar i galoppen också. Sen brukar jag försöka rida cavaletti ca 1-3 dagar i veckan, 1 dag studs, en dag hoppning, 1-2 dagars vila och 1-2 dagars utskrittning beroende på väder och underlag. Just nu under vintern har det inte blivit någon direkt utridning utan mest skritt/promenad. Sen när mina hästar har varit iväg på tävling promeneras dom alltid dagen efter och vila dagen efter det. På Treneke har jag alltid rakt gummibett men Explosiv brukar jag variera med. I dressyren går hon antingen på rakt gummibett eller tredelat fullcheek och i hoppningen ett rakt gummifullcheek. Har även det raka fullcheeket på Explosiv när jag rider ut. Treneke brukar bli gummibettet men eftersom hon är så fruktansvärt svårt att rida ut så blir inte det så ofta. Tillbaka till dressyren. När jag gör skänkelvikningarna försöker jag alltid att få hästarna att få med sig hela kroppen rak och inte bara bogen och att rumpan kommer senare. Funkar inte detta brukar jag på Explosiv ha ett dressyrspö som man sitter och "puttar" på rumpan med. Samma sak på volterna . Hela tiden är jag på hästarna med att dom får absolut inte smita med bogen!!  Just nu kan jag inte komma på så mycket mer att skriva men om det är någonting ni undrar får ni gärna slänga iväg en kommentar och fråga :)

Era Kommentarer
Postat av: Stepahnie

kan inte du komma och rida Rozitha någon dag? : )

2010-02-11 @ 22:23:47
Postat av: Frida

Joo om du vill kan jag de ;)

2010-02-12 @ 09:21:02
Postat av: Marita

Roligt att läsa :D låter som ett bra schema!

2010-02-13 @ 20:13:42
URL: http://opsydaysi.blogspot.com
Postat av: Anonym

hur stora är hästarna?

2010-06-17 @ 13:34:11

Lämna ditt spår här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0