Måndag 11/1-2010

Idag när jag åkte upp till stallet var det igentligen inte meningen att jag skulle rida två hästar för Sanna skulle ridigt Explosiv men hon mådde inte så bra så jag fick rida båda ändå :) Inte mig imot..

Började rida Treneke och jag tänkte att hon kommer väll vara jättejobbig idag för jag har satt på henne nosgrimma igen och även just för att jag bara har tömkört henne i två dagar. Men nej hon var helt underbar att rida idag. Hon var jättemjuk och fin i båda sidorna. Inte alls så hängig i högertygeln som hon brukar vara och absolut ingenting med att kasta med huvudet eller någonting. Så jag började med att jogga henne på halvlånga tyglar i kanske 10 minuter efter att jag hade skrittat fram självklart.. Sen kortade jag upp dom lite ( Man kan inte ha för korta tyglar på henne för då blir hon jättestressad) jobbade henne lite på rakt spår och volter. När jag hade gjort det så galopperade jag henne några varv i båda varven lite kravlöst. ( Brukar inte jobba dom ordentligt förrens dom har galopperat) sen när jag hade gjort det gjorde jag lite mer avancerade saker som skänkelvikning, öppna, lite mer krävande galopp och mycket galoppfattningar. Efter det fick hon studsa lite på några småhinder som var typ 30 cm och det är så mycket snö i paddocken nu så det är jättemjukt och bra.. Så var det två hinder med ca 8.5-9 meter imellan så där fick hon träna på att gå på 1 eller 2 galoppsprång.. Jättefin där med.

Sen blev det Explosivs tur. Självklart var hon lika dampig som hon alltid är i början av ett ridpass. Hon fick göra ungefär samma saker som Treneke men hon fick även göra galoppombyten över bom och det gör hon nästan 100% rent nu. Hon är ju bara 6 så jag kräver inte att hon ska kunna det. Men hon var också jätteduktig. Även hon fick träna på mycket avsaktningar och galoppfattningar framförallt. Hon fick även prova på att rygga som hon har vägrat göra förut då hon har ganska mycket egen vilja. Iaf fick henne iaf att backa 2 steg.. Sen fick även hon skutta på dom små hindrerna och sen var det bara att göra iordning henne och åka hem :)

Era Kommentarer

Lämna ditt spår här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0