Min stjärna Treneke <3

Treneke

 

Nästa häst som jag har valt att skriva om är min stjärna Treneke.

Kommer att får göra historien kort!!

Vi åkte och tittade på henne den 2 februari 2007 och exakt en vecka senare åkte vi för att hämta hem henne. Meningen var att Sanna skulle hjälpa mig i början vilket hon gjorde men sen blev hon ”helt” min. Till en början gick det bra men sen började hon stegra, sticka, kasta sig, få typ panikattacker och vi kunde inte förstå varför. Vi visste att hon inte hade ont och vi hade kollat sadeln. Sen en dag när vi red dressyr på ängen så blev hon halt, fortsatte att rida lite och då försvann det men så snubblade hon till igen och blev halt och denna gången satt det kvar. Vi åkte och behandlade henne på söndagen och så skulle vi behandla henne på tisdagen igen och när vi hade gjort det så kunde hästen inte gå.

Körde henne till Ale-djurklinik och dom kunde inte hitta något så efter en vecka hämtade mamma hem henne och vi ringde ut en annan veterinär som konstaterade att hon hade erlichia och efter många om och men så blev hon behandlad och frisk.

Vi lät henne ändå vila någon månad extra och sen satte igång henne väldigt försiktigt.

När vi köpte henne så hade hon gått 90 cm med 4 fel och idag har hon gått 130 med placering!

 

Många av dumheterna som hon gjorde när hon var dålig har suttit kvar länge. Hon kan tillexempel fortfarande resa sig när hon inte får som hon vill och hon kan fortfararande få lite panikattacker men dom kommer nästan aldrig längre!

 

Jag och Treneke har haft en ganska jobbig resa då det är många gånger som jag har åkt till stallet glad och hem ledsen. Säkert 80% av fallen har det varit så!

 

Många har sagt till mig att hon borde skjutas, såna hästar ska man inte tävla, den är ju dum i huvudet men INGEN häst är dum i huvudet! Dom vill bara tala om något för oss som vi inte kan tyda. Med andra ord: Det är vi människor som är dumma i huvudet!!

Har provat många olika metoder inom ridning, bett, nosgrimmor, träns, martingal eller inte men nu har jag äntligen hittat vad som passar JUST NU!

Det spelar ingen roll hur mycket skit jag kommer att få höra om Treneke, hur mycket skit jag fortfarande hör,  vad andra tycker om henne för jag vet vad HON kan och vad VI kan tillsammans och då spelar det ingen roll vad andra tycker!

Treneke jag älskar dig då, nu och för alltid min fina underbara stjärna! <3

 

Har hur mycket bilder och filmer som helst men här kommer några favoriter!

Dubbelnolla och placering i 130!


Era Kommentarer

Lämna ditt spår här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0